Jdi na obsah Jdi na menu
 


Vickers VC-10

9. 2. 2007
Vickers VC-10
    Počátky letounu Vickers VC10 (Vickers Commercial Design No.10) sahají do roku 1957, kdy britská letecká společnost BOAC (British Overseas Airways Company) projevila zájem o letoun, který by byl schopen plnit ekonomicky úkoly na linkách po britském impériu. Boeing 707 se totiž jevil pro tyto linky jako nevhodný. Úkolu se zhostila firma Vickers, která navrhla letoun s „čistým křídlem“ , motory měly být umístěny na pylonech na zadní části trupu. Křídlo bylo vybaveno účinnými Fowlerovými klapkami a sloty na náběžné hraně. Z toho vyplývalo, že letoun bude mít asi o 32 km nižší přistávací rychlost než jeho konkurenti a tím pádem kratší dojezd, což BOAC velmi vyhovovalo. První let VC10 se odehrál na továrním letišti firmy Vickers v Brooklands 29.6. 1962. Na linky BOAC byl první letoun zařazen 19.4. 1964. Mezi další dopravce, kteří objednaly VC10 patřily British United Airways (později British Caledonian), Ghana Airways a Nigeria Airways. Z „druhé ruky“ VC10 zakoupily Gulf Air, Air Malawi a královské letky Ománu a Spojených arabských emirátů . Jeden letoun od Ghana Airways si na 1 rok pronajaly Middle East Airways. Poté začal Vickers nabízet verzi Super VC10, což byl o 3,96 m prodloužený VC10 s přidanými palivovými nádržemi a výkonnějšími motory Rolls Royce Conway. Letoun objednala BOAC a East African Airways. O letoun projevily zájem také Československé aerolinie a byl předveden i v Praze. Z politických důvodů bylo ale rozhodnuto o nákupu Iljušinů Il-62. Ale to je již jiná kapitola. Čtrnáct VC10 používalo také Royal Air Force (RAF). Tyto letouny měly trup převzatý ze standardní VC10, ale křídla a motory ze Super VC10. RAF skoupilo počátkem 70tých let většinu vyrobených standardních VC10 a přestavělo je na tankovací letouny. Podtrženo, shrnuto VC10 byl neúspěšný letoun, bylo postaveno pouhých 54 letadel. Ačkoliv byl celkem oblíbený u cestujících, dopravci o něj neprojevovali příliš zájem. Omlouvám se za mylnou informaci, že poslední VC10 RAF vyřadila na konci roku 2001. Není to pravda, VC10 RAF stále provozuje.
vc10
Vickers VC-10 britské BOAC ( foto: © Jelle Hieminga - www.vc10.net)
VC-10Super VC-10
Rozpětí44,55 m44,55 m
Délka48,36 m52,32 m
Výška12,04 m12,04 m
Max. vzletová hmotnost114,5 t151,9 t
Cestovní rychlost885 km/h886 km/h
Dolet9700 km11470 km
Max. počet cestujících 151174
Počet členů posádky 43
Motory 4x Rolls Royce Conway 42, tah po 91 kN 4x Rolls Royce Conway 43, tah po 97 kN
Komerční provozovatelé VC-10 v roce 2002

V současnosti provozuje VC-10 pouze Royal Air Force

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář
 

 

 

Z DALŠÍCH WEBŮ

REKLAMA