Jdi na obsah Jdi na menu
 


Tupolev 134

9. 2. 2007
Tupolev 134
    Na začátku 60tých let začal Tu-104 pomalu zastarávat a Tu-124 byl příliš malý. Proto u Tupolevů začali v roce 1961 pracovat na novém letounu vycházejícím z Tu-124. Úspěch, který se po představení Tu-134 byl ohromující. Stejně jako B737 a DC9 v západních zemích, tak Tu-134 v Sovětském Svazu, Vietnamu, Číně, východní Evropě a také v Africe stali „dříči“ středních tratí. Tu-134 byl v Sovětském svazu navrhován jako náhrada za Il-18. Vyznačoval se dvěma motory umístěnými na zadní části trupu podobně jako u DC9 a BAC 1-11. První let Tu-134 se odehrál v roce 1963 a v roce 1967 ho firma představila na pařížském aerosalonu. To stojí za povšimnutí, protože první oficiální představení Tu-134 v Sovětském svazu se odehrálo až o několik měsíců později. To naznačilo, že výrobce chce s letounem proniknout ne pouze na východoevropský, ale celosvětový trh. Letoun se vyznačoval robusním podvozkem kvůli schopnosti vzlétat i z pískových popř. jiných nevybetonovaných drah. Na svoji dobu se vyznačoval také poměrně dobrým komfortem v kabině. Dále byl vybaven autopilotem schopným přistát s letounem za podmínek kategorie II ICAO. Posléze výrobce letoun modernizoval na verzi Tu-134A s prodlouženým trupem, Tu-134A-3 s novou avionikou, kde mohl prosklenou kopulku navigátora v přídi nahradit nový radar ( mnoho společností,ale upřednostňovalo verzi Tu-134A-3 s navigátorem, větším zákazníkem verze s novým radiolokátorem se staly pouze ČSA). Poslední verzí byl Tu-134B a B-3, opět s modernější avionikou, kde už navigátora definitivně nahradil radar. Tupolevů 134 bylo vyrobeno celkem 720. Nyní se už stává pomalu veteránem a náklady na jeho provoz stoupají. Většina východoevropských dopravců už Tu134 nahradila převážně B737. U dopravců v Rusku a bývalých států SSSR se však ještě těší značné oblibě.
tu134
Tupolev 134 běloruské Belavie (foto: © Savvas Petoussis)
Rozpětí29,01 m
Délka34,90 m
Výška9,02 m
Max. vzletová hmotnost45 t
Cestovní rychlost800 km/h
Dolet3200 km
Max. počet cestujících 72
Počet členů posádky 4
Motory 2x Solovjev D-30, tah po 66,7 kN
Komerční provozovatelé Tu-134 v roce 2000

Aeroflot (12), Alrosa-Avia (1), Ashab Air (1), Astrakhan Airlines (5), Atlant-Soyuz (3), Aviaexpresskruiz (2), AVL (7), BAL (3), Barguzin (1), Cheboksary Air Enterprise (5), Chelyabinsk Air Enterprise (3), Chernomor Avia (2), Donavia (8), Gromov Air (6), IAPO (2), IGAP (5), Karat (4), Kirov Air Enterprise (3), KMV (5), Knaapo (2), Kolavia (4), Komiinteravia (22), Nizhni Novgorod Airlines (7), Orenburg Airlines (6), Perm Airlines (5), Primair (3), Pulkovo Air Enterprise (9), Russia (13), Samara Airlines (9), Shans Air (1), Sibir Airlines (1), Tatarstan Air Enterprise (3), Tulpar (1), Tupolev Aerotrans (3), Tyumen Airlines (10), Volga Aviaexpress (2), Voronezhavia (13), Yamal Airlines (6), Armenian Airlines (6), Air Moldova (8), Moldavian Airlines (1), ELK Airways (1), Belavia (9), Gomelavia (1), Kyrghyzstan Airlines (6), Tajikistan Airlines (7), Air Kazakstan (7), Kazair-West (1), Air Kharkov (9), Air Ukraine (5), Bukovyna Air Enterprise (2), Prestige Avia (2), Prestige Avia (2), Ukraine Air Enterprise (3), Ukrainian Mediterranean Airlines (1), Vietnam Airlines (2), Alabanian Airlines (3), Abavia (2), AirZena (2), Aurela (1), Syrian Air (6), Baltic Express (1), Lat Charter (2), Azerbaijan Airlines (10), Adjarian Airlines (1), Sukhumi Airways (2), Hemus Air (6), Air Koryo (2) , Aviaenergo (1)

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář
 

 

 

Z DALŠÍCH WEBŮ

REKLAMA