Jdi na obsah Jdi na menu
 


Saab 340

9. 2. 2007
Saab 340
    Firmy Saab – Scania a Fairchild uzavřely v roce 1980 smlouvu o společném vývoji a prodeji malého regionálního turbovrtulového letadla. Při vývoji SF-340, jak začal být projekt označován, se kladl důraz na jednoduchost ovládání, údržby, odbavování a samozřejmě bezpečnost. Křídlo bylo vyvinuto s částečnou pomocí NASA a letoun měl být poháněn dvěma turbovrtulovými motory General Eletric CT7. Při vývoji měl Fairchild na starost křídlo, směrovku a uložení motorů. Saab konstruoval trup, nesl 75% nákladů při vývoji a byl zodpovědný za finální montáž a testování. SF-340 byl určen pro 33-35 cestujících a dvoučlennou posádku. První let prototypu se odehrál 25.1. 1983. Druhý prototyp (SE-ISA) a první sériový stroj (SE-ISB) byli dokončeny během jednoho roku a následně SF-340 obdržel evropskou a americkou certifikaci 26.6. 1984. První zákazníkem byl švýcarský Crossair, který ještě v roce 1984 převzal první letoun. Krátce po zahájení dodávek byl ale letoun uzemněn kvůli poruchám motorů CT7. Po nezbytných úpravách, mohl opět vzlétnout. V roce 1985 to byl opět Crossair, kdo převzal novou verzi SF340A s vylepšenými motory CT7 a většími vrtulemi vyráběnými firmou Dowty. Letoun měl větší MTOW 12 972 kg (předchozí verze měla 11 793 kg). Všechny předtím dodané letouny byly postupně upraveny na standard verze A. Kvůli finančním problémům odstoupil v roce 1985 Fairchild z projektu a ve výrobě pokračoval pouze Saab ve švédském Linköpingu, který změnil označení letadla na S 340. Další verzi S340 QC s rychle přeměnitelným interiérem na nákladní verzi převzala společnost Finnaviation v roce 1987. V roce 1989 představil Saab verzi S340B s vylepšenými motory CT7-9B, zvětšeným rozpětím vodorovných ocasních ploch, vylepšeným podvozkem a zvýšenou MTOW na 12 928 kg. Ve výrobě tato verze nahradila verzi A a znamenala průlom na americký trh. Prvním zákazníkem byl ale opět švýcarský Crossair. Kromě těchto verzí nabízel Saab také obchodní verzi s luxusním interiérem. První kus převzala Mellon Bank v Pittsburgu. V roce 1994 také firma dodala švédskému vojenskému letectvu speciální verzi Saab 340AEW Erieye s anténou Eriksson umístěnou na trupu a určenou pro službu včasné výstrahy.
s340
Saab 340A švýcarského Crossairu (foto: © Remi Dallot)
verze B
Rozpětí21,44 m
Délka19,71 m
Výška6,86 m
Max. vzletová hmotnost12,9 t
Cestovní rychlost490 km/h
Dolet3300 km
Max. počet cestujících 33
Počet členů posádky 2
Motory 2x General Eletric CT7-9B, výkon po 1374 kW
Komerční provozovatelé Saabu 340 v roce 2000

Hokkaido Air System (3), Teddy Air (2), TAN )2), Tapsa (1), Lithianian Airlines (2), American Eagle (103), Business Express (30), Chautauqa Airlines - US Airways Express (23), Chicago Express (9), Colgan Air - US Airways Express (3), Express Airlines - Northwest Airlink (28), Mesaba Airlines - Northwest Airlink (70), Shandong Airlines (8), Mandarin Airlines (2), Calm Air (4), OLT (1), Moldavian Airlines (1), Crossair Europe (2), Aurigny Air (2), Loganair (3), Crossair (11), Penair (2), Air Botnia (5), Finnair (2), Slovak Airlines (1), Danish Air Transport (1), Flying Enterprise (4), Golden Air (7), Maxair (1), Reguljair (1), Skyways (9), Raslan Air Services (1), Hazelton Air (9), Kendell Airlines )16), Macair (2), Aerolitoral (9), Air Nelson - Air New Zealand Airlink (13)

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář
 

 

 

Z DALŠÍCH WEBŮ

REKLAMA