Jdi na obsah Jdi na menu
 


Dornier 328

9. 2. 2007
Dornier 328
    Dornier 328 byl prvním letadlem vyvinutým kompletně v německé firmě DASA. Pochopitelně se na něm podíleli i jiné firmy v roli subdodavatelů. Roll-out nového letounu z DASA se odehrál v říjnu 1991. Z obchodních důvodů, ale výrobce zvolil název letounu Dornier podle již zaniklého, ale proslulého německého výrobce letadel. Cílovými zákazníky Do328 měli být regionální dopravci používající 30-40 místná turbovrtulová letadla – commutery. Přímými konkurenty letounu se tudíž stali – Saab s typy 340B a S2000, De Havilland of Canada s DHC-8, brazilský Embraer s EMB-120, British Aerospace s Jetstreamem 41 a v té době ještě také náš Let s L-610G. S rychlostí přes 600 km/h byl Do328 ze všech konkurentů nejrychlejší a také nejtišší. Avšak vývoj Dornieru 328 provázelo mnoho obtíží, počínajíce dlouhými jednáními s rodinou Dornierů o používání obchodní značky Dornier. Hlavním problémem byl ale pokles zájmu o regionální turbovrtulová letadla koncem 80. let a bankrot hlavního zákazníka americké společnosti Midway Connection. Druhý americký zákazník Horizon Air změnil objednávku z 35 pevně objednaných a 25 opcí na pouhých 20 pevně objednaných letounů (nakonec nepřevzal ani jeden letoun a dal přednost konkurenčnímu DHC8). Prvním zákazníkem se tedy stala švýcarská společnost Air Engiadina s jedním objednaným letounem. Ale ze strany DASA nebyly splněny proklamované údaje – max. vzlet. hmotonost - MTOW - byla vyšší než se předpokládalo a rychlost byla naopak nižší. Letadlo bylo příliš těžké. Řešení těchto problémů spočívalo v instalaci výkonnějších motorů Pratt & Whitney PW119B původně plánovaných pro verzi Dornieru 328 s vlastnostmi STOL (krátký vzlet a přistání). Bohužel nové motory měly také vyšší spotřebu a to vyústilo v nová jednání se zákazníky. Výhodou Do328 s novými motory PW119B byla vysoká rychlost blížící se proudovým typům a relativně nízké provozní náklady srovnatelné s proudovými typy. Kabina pilutů patří k nejmodernějším v kategorii regionálních turbovrtulových letadel. Je vybavena 5 multifunkčními displeji. Hladina hluku je jak uvnitř kabiny tak i vně velmi nízká. Tento fakt společně s poměrně velkým průměrem trupu činní Do328 jedno z letadel velmi oblíbených u cestujících.
do328
Dornier 328 rakouského dopravce Air Alps (foto: © Nick Heini)
Rozpětí20,98 m
Délka21,25 m
Výška7,20 m
Max. vzletová hmotnost13,6 t
Cestovní rychlost620 km/h
Dolet1500 km
Max. počet cestujících 33
Počet členů posádky 2
Motory 2x Pratt & Whitney PW119B, výkon po 1626 kW
Komerční provozovatelé Do-328 (kromě proudové verze JET) v roce 2000

Satena (6), Federico II Airways (3), Gandalf Airlines (4), Minerva Airlines (8), Air Wisconsin - United Airlines Express (17), PSA Airlines - US Airways Express (26), KLM Alps (4), Tyrolean Air Ambulance (1), Cirrus Airlines (1), MTM Aviation (2), Tempelhof Express (1), Proteus Airlines (5), Scot Airways (6), Air Engiadina (5), VIP (1), Air Marshall Islands (2), DANA (3)

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář
 

 

 

Z DALŠÍCH WEBŮ

REKLAMA