Jdi na obsah Jdi na menu
 


Aerospatiale / Alenia ATR 42

9. 2. 2007
Aerospatiale / Alenia ATR 42
    ATR ( Avions de Transport Regional) je sdružení, které založili společně francouzský koncern Aerospatiale a italská firma Alenia. Sdružení bylo založeno v roce 1981 a mělo za úkol vyvinout rychlý turbovrtulový regionální letoun, který by vycházel s podobných projektů – AIT-230 firmy Alenia a AS.35 od Aerospatiale. Výsledkem tohoto snažení byl ATR-42, hornoplošník s dvěma turbovrtulovými motory umístěnými pod křídlem. Průměr trupu je větší než u většiny regionálních turbovrtulových letadel a proto mají cestující větší pohodlí. V srpnu 1984 se odehrál první let ATR 42. Trup letounů a směrovka se vyrábějí v Itálii odkud jsou převáženy do francouzského Toulouse, kde jsou probíhá finální montáž. Křídlo a gondoly motorů jsou vyráběny ve Francii. Většina letadel ATR 42 je vybavena velkými nákladovými dveřmi a rychle přeměnitelným interiérem z osobní na nákladní verzi. První vylepšenou verzí ATR 42 byla –300. Oproti standardnímu ATR 42-200 nabízela vyšší max. vzlet. hmotnost a vylepšenou avioniku. ATR 42-320 je verze shodná s –300, ale je vybavena výkonnějšími motory Pratt & Whitney PW121. Další verzí je ATR 42-400. Je vybavena šestilistými vrtulemi Hamilton Standard, v kabině cestujících jsou použité nové materiály absorbující hluk od motorů. Maximálně může verze –400 svézt 48 cestujících. Verze –400 se ale příliš neprosadila ( pouze 2 stroje převzaly České Aerolinie), protože necelý rok po jejím uvedení začala být nabízena výkonnější verze –500. Je vybavena výkonnějšími motory Pratt & Whitney PW127E, novými šestilistými vrtulemi s menším průměrem, nižšími otáčkami, a vylepšenými konci. Všechny tyto faktory umožnili snížit hladinu hluku a snížit vibrace v kabině cestujících. Platící zatížení nyní dosahuje hodnoty 5 500 kg. Nabízena je také nákladní varianta ATR 42F se zesílenou podlahou.


verze-300verze-500
Rozpětí24,57 m24,57 m
Délka22,67 m22,67 m
Výška7,60 m 7,59 m
Max. vzletová hmotnost16,7 t18,6 t
Cestovní rychlost470 km/h500 km/h
Dolet3700 km3000 km
Max. počet cestujících 46 50
Počet členů posádky 22
Motory 2x Pratt & Whitney PW 120, výkon po 1 340 kW 2x Pratt & Whitney PW 127E, výkon po 1 610 kW
Komerční provozovatelé ATR-42 v roce 2000

ACES Colombia (7), Islena Airlines (6),Air Sicilia (1), Alitalia Express (9), Italair (3), Italy First (2), Si-Fly (2), Coast Air (2), LAER (2), Air Lithuania (1), American Eagle (31), Continental Express (36), Air Botswana (3), Oman Air (2), Royal Air Maroc (2), Aerocaribbean (3), Aerogaviota (2), European Air Express (2), Eurowings (17), TACV (3), Iran Aseman (1), Ethiopean Airlines (2), Air Guyane (1), Airlinair (1), Air Littoral (14), Air Martinique (2), Air Open Sky (6), Air Saint-Pierre (1), Air Tahiti (4), Brit Air (10), Cityflyer Express (5), Gill Airways (4), Titan Airways (2), Scorpio Aviation (2), Tuninter (1), Air Bosna (1), Aeromar (14), Tarom (9), LAI (2), Air Mauritius (3), Israir (5), Precisionair (2), Air Madagascar (2), Tam Madagascar (1), Eagle Aviation (3), Air Malawi (1), Croatia Airlines (3), Necon Air (1), Trans States Airlines - TWA Express (5), ČSA (4), Cimber Air (12), Muk Air (2), Danish Air Transport (1), KLM Exel (5), Pantanal (6), Total (3), Trip (1), Eurolot (5), Titan Airways (2)

 
 

 

 

Z DALŠÍCH WEBŮ

REKLAMA