Jdi na obsah Jdi na menu
 


Embraer 170

9. 2. 2007
Embraer 170
    Na konci 90tých let minulého století se brazilská firma Embraer rozhodla vyvinout tzv. "rodinu" dopravních letadel pro krátké tratě lišící se pouze délkou a sedačkovou kapacitou. Podnět k zahájení vývoje dala švýcarská letecká společnost Crossair, která objednala celkem 60 letadel z nové rodiny Embraerů (30 Emb-170 + 30 Emb-190). Vývoj byl zahájen v roce 2000, Embraer mezitím uzavřel smlouvy se subdodavateli. Mezi největší patří japonská firma Kawasaki Heavy Industries, belgická Sonaca a francouzská Latecoére. V roce 2001 byla ve výrobním závodě Sao José des Campos zahájena montáž prvního prototypu Embraeru 170. Nový letoun je dolnoplošník s motory General Eletric CF34-8E zavěšenými na pylonech pod křídlem. Křídlo je opatřeno winglety. Letoun je vybaven řízením pomocí elektrických impulsů - fly-by-wire, kokpit je vybaven pěti multifunkčními displeji. Křidélka, klapky, spoilery, výškové a směrové kormidlo jsou zhotoveny z kompozitních materiálů. První prototyp (pozn. značky PP-XJE) vzlétl 19.2.2002. Celkem bylo za účelem zkoušek vyrobeno za 10 měsíců 6 prototypů z nichž poslední vzlétl 27.12.2002. Prototypy firma Embraer hojně předváděla na leteckých výstavách ve světě a vzbudila zájem indické společnosti Jet Airways, která objednala 10 Emb-170 (nakonec však objednávku odřekla). Během testů se vyskytly rovněž mimořádné situace - dva prototypy byly nuceny přistát bez podvozku, naštěstí letouny neutrpěly žádnou významnou škodu díky profesionalitě zkušebních pilotů. V lednu 2003 objednal 10 letadel polský LOT, naopak Swiss (nástupnická společnost Crossairu) byl nucen v důsledku finančních problémů zredukovat objednávku na 15 Emb-170 + 15 Emb-190. V březnu 2003 byl zalétán první sériový Emb-170, avšak letounu se nevyhnuly problémy. Jejich příčinou byl avionický software od americké firmy Honeywell. Musela být znovu prověřena funkčnost avioniky i systému fly-by-wire. Certifikace proto musela být o rok odložena. I přes tyto nepříjemnosti se přihlásil další a zatím nejvýznamější zákazník. Americká společnost US Airways objednala 12.5.2003 85 Emb-170 a dalších 50 si zajistila předkupní práva. K ní se přidala leasingová společnost GECAS, která si zamluvila 20 letounů. Konečně 20.2.2004 získal Emb-170 osvědčení o provozu s cestujícími od amerického úřadu FAA i od evropské JAA. Dodávky zákazníkům byly zahájeny 8.3.2004, kdy si první letouny převzali LOT a US Airways. Kromě o 1,78 metru prodloužené verze Embraer 175 pro 78 cestujících, nabízí firma rovněž verzi Emb-170LR (long range) s prodlouženým doletem.
emb170
Embraer 170 italské Alitalie (foto: © Alessandro Savarese)
Rozpětí26,00 m
Délka29,90 m
Výška9,67 m
Max. vzletová hmotnost35,45 t
Cestovní rychlost833 km/h
Dolet3300 km
Max. počet cestujících 70
Počet členů posádky 2
Motory 2x General Eletric CF-34-8E, tah po 62,28 kN
Komerční provozovatelé Emb-170/175 v roce 2004

LOT (6), Cirrus Airlines (1), US Airways (12), Republic Airlines - United Express (13), Alitalia Express (6)

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář
 

 

 

Z DALŠÍCH WEBŮ

REKLAMA