Jdi na obsah Jdi na menu
 


BOEING 767

9. 2. 2007
BOEING 767
    Firma Boeing se pro výrobu tohoto typu rozhodla v roce 1978 po obdržení objednávky na 30 kusů od United Airlines. V ten samý rok byl zahájen také vývoj Boeingu 757, proto mají tyto typy několik shodných částí např. vybavení kokpitu. Boeingu se tímto krokem podařilo snížit náklady na vývoj. Velkou výhodou je že přeškolení pilotů z Boeingu 757 na 767 trvá několik hodin. Firma nabízí pro 767 několik typů motorů od firem Pratt & Whitney a General Eletric. Se „sedmšestsedmičkou“ se Boeingovi podařilo zaplnit mezeru v nabídce mezi úzkotrupým 757 a velkým 747. Boeing také plánoval, že 767 bude náhradou za starší typy DC-10 a L-1011. Při stavbě letounu byly použity nové hliníkové slitiny s větší pevností a odolností vůči korozi. Kryty podvozku, kryty motorů, směrové a výšková kormidla byly zhotoveny z kompozitů. Boeing při konstrukci tohoto typu také poprvé použil ve větší míře počítačovou metodu konstrukce - CAD. Úvodní let prototypu B767-200 se odehrál 26.9.1981 na továrním letišti v Everettu. Program letových zkoušek, do kterého se zapojily 4 prototypy, proběhl bez větších problémů. A proto vydal dne 30.7.1982 americký úřad FAA osvědčení o letové způsobilosti typu Boeing 767. Prvními zákazníky Boeingu 767-200 (původně plánovaná kratší verze -100 pro 180 cestujících se nakonec nevyráběla) se staly společnosti United Airlines, TWA a American Airlines a poprvé se objevil 8.9.1982 na lince společnosti United Airlines - Chicago-Denver. Verze 767-200ER s prodlouženým doletem, jejímž prvním zákazníkem byly Ethiopian Airlines, poprvé vzlétla v roce 1984. 30.1. 1986 poprvé odstartoval B767 verze -300, který vznikl na popud Japan Airlines. Od základní verze -200 se odlišoval především trupem prodlouženým o 6,42 m. Později byla představena také dálková obměna B767-300ER, která dnes představuje nejrozšířenější verzi. 20.6. 1995 se poprvé vznesla do vzduchu nákladní verze 767-300F vyvinutá pro UPS, která má dolet 5550-7400 km a unese až 57 t nákladu. V roce 1999 se rozhodl Boeing čelit konkurenci Airbusů 330 a odstartoval vývoj B767-400.  9.10.1999 vzlétl prototyp a v polovině roku 2000 byly dodány první letouny společnostem Delta Airlines a Continental. B767-400 se vyznačoval mnoha zlepšeními např. zcela novým kokpitem posádky. Hlavní změnou však byl trup prodloužený opět o 6,42m oproti verzi -300,zvětšené rozpětí a použití horizontálních wingletů (raked winglets). Avšak Continental (převzala 16 strojů) a Delta (21) zůstali nakonec jediné společnosti  které B767-400 převzali. Většina ostatních dopravců, kteří projevili zájem o B767-400 nakonec dala přednost výkonnějším B777 ( např. Kenya Airways).
b767
Boeing 767-200ER izraelské společnosti El Al (foto:© Erezms)
verze -200ERverze -300ERverze -400ER
Rozpětí47,60 m47,60 m54,60 m
Délka48,50 m54,60 m61,40 m
Výška15,80 m15,80 m16,80 m
Max. vzletová hmotnost179 t187 t204 t
Cestovní rychlost830 km/h845 km/h860 m
Dolet12600 km11200 km11200 km
Max. počet cestujících 255316375
Počet členů posádky 222
Motory 2x Pratt & Whitney PW4000 o tahu po 249 kN 2x PW4060 nebo General Eletric CF6-80C2B o tahu po 267 kN 2x Pratt & Whitney PW4000, General Eletric CF6-80C2 o tahu po 270 kN
Komerční provozovatelé B-767 v roce 2000

Avianca (5), Asiana (11), Mid East Jet (1), Air Europe (5), Alitalia (9), Eurofly (3), Lauda Air (5), All Nippon (56), Hokkaido Intl (2), JAL (23), Japan Asia (3), Skymark Airlines (2), LAPA (1), Airborne Express (16 nákladních), American Airlines (81), Continental (6), Delta Airlines (95), Kalair USA (1), Gulf Air (10), Air China (10), China Yunnan (3), Shanghai Airlines (4), Eva Air (8), Air Canada (30), Canadian Airlines (14), Lan Chile (15), Britannia Germany (12), LTU (6), Air Pacific (1), Air Europa (5), Spanair (2), Ethiopean Airlines (4), Air France (5), Airtours (3), Air 2000 (4), Britannia Airways (17), British Airways (27), Malev (2), Balair (4), TWA (16), United Airlines (56), UPS (29 nákladních), US Airways (12), Aero Continente (1), Lauda Air (8), City Bird (2), Sobelair (4), KLM (12), Martinair (6), Transbrasil (6), Varig (12), Aeroflot (4), Britannia Sweden (1), SAS (14), LOT (5), Egyptair (1), Air Seychelles (2), Air Gabon (1). Air Afrique (1), Uzbekistan Airways (2), Ansett Australia (10), Qantas (35), Vietnam Airlines (4), Royal Brunei (6), Aeromexico (6), TACA (2), Air Zimbabwe (2), Air New Zealand (15), South African (2), Air Mauritius (2), El Al (6), Air Madagascar (2) Alliance Air (1), Air Algerie (4)

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář
 

 

 

Z DALŠÍCH WEBŮ

REKLAMA