Jdi na obsah Jdi na menu
 


BOEING 757

9. 2. 2007
BOEING 757
    V roce 1978, tedy ve stejný rok kdy začal vývoj Boeingu 767, odstartoval také vývoj typu 757. Boeingy 767 a 757 mají proto stejné vybavení pilotní kabiny tzv. EFIS-Cockpit s pěti LCD displeji a proto potřebuje pilot k přeškolení z 767 na 757 pouze 5 učebních hodin. Boeing 757 je nástupce Boeingu 727. Oba typy (757 a 727) mají stejný průměr trupu, ale B-757 pojme více cestujících (228 – obvyklá je ale konfigurace ve dvou třídách 16 v obchodní a 170 v ekonomické). Vývoj Boeingu 757 stál 1 miliardu dolarů a vývoj na trhu chybějících vhodných motorů další miliardu. Částku za motory, s tahem 180 kN, investovaly firmy Pratt & Whitney, který vyvinul PW2037 a Rolls-Royce za RB.211-535E. Do roku 1985 se ale Boeingu podařilo prodat pouhých 145 kusů Eastern Airlines, British Airways a několika menším aeroliniím. Firma zaznamenala až v roce 1988 kdy American Airlines a United Airlines objednaly po 80 kusech B-757. Na konci 90tých let Boeing registroval již 800 objednaných „sedmpětsedmiček“. 757 je také velmi populární mezi charterovými aeroliniemi, pro jeho optimální sedadlovou kapacitu, která se pohybuje přesně mezi menšími (např. B-737) a širokotrupými (A-330) proudovými letouny. Jeho provoz je také velmi ekonomický na tratích od 1500 do 6500 km. Boeing také nyní vyrábí nákladní verzi velkými nákladními dveřmi na boku trupu a doletem 4500 km pro UPS a DHL . U.S. Air Force provozuje také VIP verzi, kterou označuje jako C-32. 2.9. 1996 Boeing zahájil vývoj o 7,1m delší verze 757-300, která unese o 20% více cestujících a o 50% více nákladu, ale má o 800 kratší dolet. Boeing 757-300 měl nejkratší testovací program v historii firmy. Firma, do roku 1999, ale obdržela pouze 16 objednávek z toho 12 od společnosti Condor, která typ 757-300 nasadila na linky na jaře roku 1999. Pro zajímavost mohu ještě dodat, že dva stroje tohoto typu se stali smutnými aktéry útoku 11.9. 2001, první dopadl na Pentagon (United Airlines) a druhý se zřítil poblíž Pittsburgu (American Airlines). Výroba Boeingů 757 skončila 28.10.2004. Poslední vyrobený stroj verze -200 převzaly čínské aerolinie Shanghai Airlines. Celkem bylo vyrobeno 1050 Boeingů 757.
b757
Boeing 757-200 společnosti TACV z Kapverdských ostrovů ( foto: © Miguel Cláudio )
verze -200verze -300
Rozpětí38,00 m38,05 m
Délka47,30 m54,50 m
Výška13,60 m13,60 m
Max. vzletová hmotnost108,8 t122 t
Cestovní rychlost860 km/h860 km/h
Dolet8500 km6400 km
Max. počet cestujících 228289
Počet členů posádky 22
Motory 2x Pratt & Whitney PW2037 nebo Rolls Royce RB211, tah po 170 kN 2x Rolls Royce RB211 - 535E4-B, nebo Pratt & Whitney PW2043, tah po 191,7 kN a 195,1 kN
Komerční provozovatelé B-757 v roce 2000

National Airlines (13), North American (2), Northwest Airlines (59), Starlifte Intl. (2), TWA (27), United Airlines (98), UPS (75), US Airways (34), Finnair (5), European Air Transport (2), Greenlandair (1), Martinair (2), Transavia (4), Britannia Sweden (4), Avianca (4), Mid East Jet (1), Lapa (2), American Airlines (102), ATA (15), America West (13), Challenge Air Cargo (1), Continental (40), Delta (115), China Southern (18), China Southwest (13), Shanghai Airlines (7), Xiamen Airlines (5), Far Eastern Air Transport (7), Air Transat (5), Canada 3000 (5), Royal Aviation (3), Royal Air Maroc (2), Condor (29), LTU (14), TACV (1), Air Europa (6), Iberia (24), Ethiopean Airlines (5), Turmenistan Airlines (3), Airtours (6), Air 2000 (16), Britannia (18), British Airways (55), JMC (16), Monarch (7), Balair (2), Privatair (1), Icelandair (9), Uzbekistan Airways (3), Royal Brunei (2), Aeromexico (8), Mexicana (7), Azerbaijan Airlines (2), Arkia (3), El Al (8), Royal Nepal (4)

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář
 

 

 

Z DALŠÍCH WEBŮ

REKLAMA