Jdi na obsah Jdi na menu
 


BOEING 747

9. 2. 2007
BOEING 747
    ČNa počátku 60tých let obdržely firmy Douglas, Lockheed a Boeing zakázku od amerického letectva na vývoj nového velkého transportního letadla. Konkurs nakonec vyhrál Lockheed se svým typem Galaxy. Ale zkušenosti z návrhu velkého dopravního letadla se staly cenné i pro Boeing, který zahájil vývoj velkého civilního dopravního letadla. Firma doufala, že tento letoun uvede leteckou dopravu do nové, vyšší dimenze. Konstruktéři navrhli letoun s velkým podélným trupem a s horní palubou nad přední částí trupu s maximální kapacitou 500 cestujících posazených v sedadlech v řadách po 10 (3+4+3). Pro tento obří letoun se začala používat přezdívka „Jumbo Jet“. Velký trup a na svou dobu úžasný počet přepravovaných cestujících mohla vynést do vzduchu pouze nová generace motorů, na kterých začaly pracovat firmy Pratt & Whitney a General Eletric. Mezitím Pratt & Whitney začal testovat své nové velké motory JT9D určené pro Jumbo Jet. Epochální projekt se samozřejmně neobešel bez problémů např. s deformací gondol motorů, uchycením motorů, obraceči tahu a také s podvozkem. Všechny problémy byly ale úspěšně vyřešeny a první prototyp Boeingu 747 verze -100 odstartoval z dráhy nového firemního letiště v Everettu 9.2. 1969. K tomuto datu měl Boeing 26 objednávek na typ 747. První let s cestujícími na lince New York – Londýn vykonala společnost Pan Am 22.1. 1970. Po dodání 167 kusů 747-100 vzlétl poprvé Boeing 747-200 11.10. 1970. Pro tuto verzi si již zákazníci mohli vybrat ze tří typů motorů od výrobců Pratt & Whitney, Rolls – Royce a General Eletric. Verze –200 měla také větší nádrže a větší maximální vzletovou hmotnost (378t). Základní verze pro cestující měla označení –200B, dále firma nabídla nákladní verzi 200F s velkými nákladními dveřmi na boku trupu nebo otvírací přídí, která se vyklápěla směrem nahoru a konečně verzi 200C, která měla rychle přestavitelný interiér z osobního na nákladní. Verze –200 je dodnes nejúspěšnější z 650 dodanými letadly. V roce 1973 Boeing představil o 14,35 zkrácenou verzi 747SP (Special Performance – speciální výkon) jako alternativu k Lockheedu Tristar a Douglasu DC-10. Tato verze měla extrémně dlouhý dolet. Devadesát procent dílů bylo použito z verze –200 a zbylých 10% bylo nově vyvinuto jako například o 1,52 vyšší svislá ocasní plocha. Celkem bylo postaveno 44 kusů Boeingu 747SP. Dalším krokem ve vývoji typu 747 byla verze –300 s prodlouženou horní palubou. Horní paluba byla o 7,11m delší než u verze –200 a mohla nyní pojmout až 69 cestujících. První z 90 dodaných Boeingů 747-300 poprvé vzlétl 5.10. 1982. V polovině osmdesátých let odstartoval vývoj zatím poslední verze 747-400. Boeing na použil nové materiály, nové křídlo, a tzv. skleněný kokpit určený pro dvoučlenou osádku, které z typu 747-400 udělaly zatím nejekonomičtější Jumbo Jet. Díky novým motorům se max. vzletová hmotnost mohla zvýšit na 394t. Boeing dále nabídl verze –400F – nákladní a smíšenou pro cestující a náklad –400M. Od roku 1992 se dodávají pouze letouny verze –400.
b747
Boeing 747-400 společnosti Air New Zealand (foto:© Paris Tsantis)
verze -100verze -200verze SPverze -300verze -400
Rozpětí59,64 m59,64 m59,64 m59,60 m 64,30 m
Délka70,66 m70,51 m56,30 m70,70 m 70,70 m
Výška19,94 m19,35 m19,95 m19,60 m 19,30 m
Max. vzletová hmotnost322 t377 t316 t377,8 t 394 t
Cestovní rychlost939 km/h975 km/h890 km/h900 km/h 890 km/h
Dolet6460 km10600 km13000 km13000 km 14500 m
Max. počet cestujících 550550370628 628
Počet členů posádky 3333 2
Motory 4x Pratt & Whitney JT9D-3, tah 204 kN4x Pratt & Whitney JT9-D7W, tah 213 kN 4x Pratt & Whitney JT9D-7F, tah 222 kN4x General Eletric CF6-80C2, tah 273 kN 4x General Eletric CF6-80C2, tah 273 kN nebo Rolls Royce RB.211-524G, tah 260 kN
Komerční provozovatelé B-747 v roce 2000

Pakistan Intl. (13), Air China )18), Air Hong Kong (3), Cathay Pacific (41), China Airlines (22), Eva Air (3), Mandarin Airlines (1), Air Canada (6), Canadian Airlines (4), Royal Air Maroc (2), Lufthansa (37), Lufthansa Cargo (10), Air Pacific (2), Angola Airlines (2), Iberia (9), Iran Air (8), Saha Air (4), Air France (38), Corsair (7), Airfreight Express (3), British Airways (71), Virgin Atlantic (17), Asiana (12), Korean Air (44), Thai Airways (16), Saudia (23), Alitalia (10), All Nippon (38), JALways (5), JAL (87), Japan Asian Airways (5), Nippon Cargo (9), Aerolineas Argentinas (7), Cargolux (10), Atlas Air (34), Evergreen Intl. (12), Kitty Hawk (7), Egyptair (2), Olympic Airways (4), Air Atlanta (9), Cameroon Airlines (1), Air Gabon (1), Ansett Australia (2), Qantas (37), Air India (15), Air Namibia (1), Iraqi Airways (4 odstaveny), Air New Zealand (8), African Star (2), South African (21), Air Gulf Falcon (6), CAL Cargo (1), El Al (13), Kabo Air (2), Nigeria Airways (1), Air Madagascar (1), MK Airlines (1), Kuwait Airways (3), Malaysia Airlines (18), Singapore Airlines (57), Northwest Airlines (47), Polar Air Cargo (21), Southern Air (3), Tower Air (18), United Airlines (55), UPS (16), KLM (34), Martinair (4), Garuda Indonesia (7), Varig (3), Philippines (4)

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

hjhjt

(hhejhu, 19. 9. 2007 18:26)

bla

 

 

 

Z DALŠÍCH WEBŮ

REKLAMA