Jdi na obsah Jdi na menu
 


AIRBUS A-321

9. 2. 2007
AIRBUS A-321
   Konsorcium Airbus Industrie představilo projekt A321 poprvé 27.11. 1989. A-321 je o 6,9 m prodloužená verze základního typu A-320. Dohromady s A-318, A-319 a A-320 tvoří A-321 rodinu úspěšných úzkotrupých letadel pro krátké a střední tratě z dílen Airbus Industrie. A-321 je ze všech „sourozenců“ největší a je určen pro tratě, kde A-320 nemůže nabídnout odpovídající kapacitu cestujících a nákladu. Všechna letadla této rodiny mají stejný průměr trupu, stejné handlingové charakteristiky a stejné vybavení kokpitu, které umožňuje pilotům, kteří mají osvědčení na jeden typ , létat na ostatních bez nutnosti přeškolení. Také technická obsluha může provádět údržbu na všech letadlech této rodiny bez nutnosti dalších školení. V porovnání se svým konkurentem, Boeingem 757, má A-321 o 50% nižší spotřebu a může nabídnout cestujícím více pohodlí díky o 20 cm širšímu trupu ( avšak v letových výkonech poněkud pokulhává). Kvůli zvýšené max. vzlet. hmotnosti, která je přibližně o 9,5 t vyšší než u A-320, má A-321 zesílený podvozek, centroplán křídlo a výkonnější motory. Moderní křídlo s winglety snižuje odpor vzduchu. Ocasní plochy jsou vyrobeny karbonových slitin, které jsou o 800kg lehčí než kovové, použité u A-320. Letadlo má 3 nezávislé hydraulické okruhy. Dva okruhy zásobuje energií hydraulické čerpadlo a třetí je poháněn elektrickým čerpadlem. Při vysazení hydraulického čerpadla zajistí elektrické čerpadlo dostatek energie pro vysunutí podvozku a pohyb kormidla. Pro řízení letounu používají piloti malý boční joystick . První let A-321 se odehrál 15.7. 1992. 11.3. 1993 letoun završil testy a obdržel certifikát. Prvním zákazníkem byla německá Lufthansa, která obdržela první letoun verze –100 27.1. 1994. Verze –200 uskutečnila první let 12.12. 1996. Je vybavena výkonnějšími motory, má vyšší max. vzlet. hmotnost a větší kapacitu nádrží, které ji umožňují dolet až 6 400 km.

Rozpětí34,10 m
Délka44,51 m
Výška11,76 m
Max. vzletová hmotnost93 t
Cestovní rychlost870 km/h
Dolet6400 km
Max. počet cestujících 220
Počet členů posádky 2
Motory 2x General Eletric/Snecma CFM56-5B1 nebo International Aero Engines IAE V2500-A5, tah 133 kN
Komerční provozovatelé A-321 v roce 2000

Sichuan Airlines (2), Dragonair (3), Transasia Airways (6), TAP Air Portugal (1), Aero Lloyd (7), Lufthansa (26), Iberia (2), Aer Lingus (6), Air France (15), Airtours (4), Air 2000 (5), British Midland (10), Monarch (3), Virgin Atlantic (1), Virgin Sun (1), Swissair (12), MEA (2), Austrian Airways (6), Finnair (4), Brussels Intl. (1), Sabena (3), Asiana (3), Alitalia (25), All Nippon (7), Egypt Air (4), Alfa Airlines (3), Onur Air (2), Air Jamaica (2), Air Macau (5), Air France (2)

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář
 

 

 

Z DALŠÍCH WEBŮ

REKLAMA