Jdi na obsah Jdi na menu
 


AIRBUS A-300

9. 2. 2007
AIRBUS A-300
    V roce 1970 Francie a Západní Německo založili společně se soukromou britskou firmou Hawker Siddeley konsorcium Airbus Industrie. Hlavním cílem nové firmy měl být vývoj, výroba a prodej dopravních letadel pro krátké a střední tratě. Již před založením Airbus Industrie byl v Německu představen projekt HBN-100, který se stal předlohou pro první letoun konsorcia Airbus - Airbusu A300. První prototyp Airbusu A300B1 se vznesl k prvnímu letu v roce 1972. Byly vyrobeny 2 prototypy Airbusu A300B1 a dva A300B2. Po dvou letech testování v roce 1974 obdržely povolení k letům s cestujícími v Evropě a USA. Po drobných problémech v počátcích provozu začalo letoun objednávat více a více dopravců z celého světa. První verze A300B2 měla max. vzletovou hmotnost (MTOW) 138 t a kupovali ji převážně evropští dopravci např. Air France a Lufthansa. Průlom na americký trh představovala objednávka 38 A300B4 od společnosti Eastern Airlines. Verze B4 měla zvýšenou MTOW, větší objem nádrží a vylepšený systém vztlakových klapek. Uvedením této verze na trh se začalo obracet určení Airbusu A300 z krátkých a středních tratí na střední a dlouhé. Po spuštění vývoje Airbusu A-310, se konsorcium rozhodlo použít zlepšení provedená na A-310 i na stávajícím Airbusu A300. Zlepšení se vyznačovala novým kokpitem pro 2 piloty, vylepšeným křídlem a nahrazením některých původních kovových dílů díly kompozitovými. Výsledkem byl A300-600, který odstartoval k prvnímu letu v roce 1983. Měl stejný kokpit jako A310-300 a piloti, kteří měli letové osvědčení pro jeden typ, mohli bez přeškolení létat i na typu druhém. Nové motory Pratt & Whitney PW4000 a General Eletric CF6-80 C2 dodaly letounu potřebný výkon a tak mohla vzniknout varianta A300-600R pro dálkové lety, která měla větší kapacitu nádrží. Dnes nabízí Airbus Industrie i čistě nákladní variantu nebo přestavbu starších strojů na nákladní. Odvozená varianta A300-600ST Beluga se už Airbusu A300 podobá velmi vzdáleně a je určena k přepravě dílů pro stavbu letadel mezi jednotlivými závody konsorcia.

verze -B2verze -B4verze -600RBeluga
Rozpětí44,84 m44,84 m44,84 m44,84 m
Délka53,62 m53,62 m54,08 m56,16 m
Výška16,53 m16,53 m16,53 m17,65 m
Max. vzletová hmotnost137 t157,5 t171,4 t153 t
Cestovní rychlost860 km/h860 km/h880 km/h860 km/h
Dolet3240 km6290 km7600 km44,84 m
Max. počet cestujících 345340361
Počet členů posádky 3322
Motory 2x Pratt & Whitney JT9D-59, tah po 226,9 kN nebo General Eletric CF-6-50C, tah po 222,5 kN2x General Eletric CF-6-50C2, tah po 233,6 kN2x Pratt & Whitney PW 4000 nebo General Eletric CF-6-80C2, tah po 270 kN2x General Eletric CF-6-80C2A8, tah po 262,2 kN
a300
Airbus A-300-600ST Beluga (foto:© Miguel Snoep)
Komerční provozovatelé A-300 v roce 2000

Korean Air (23), Thai Airways (21), Saudia (11), Japan Air System (36), American Airlines (35), Fedex (37 nákldních), Emirates (5), Qatar Airways (4), China Eastern (10), China Northern (6), China Airlines (16), Lufthansa (13), Transaer (6), Iran Air (6), Monarch (4), UPS (8 nákladních), Sudan Airways (3), Olympic Airways (4), Alfa (4), Tunisair (3),Bellview Airlines (1), Guyana Air 2000 (1), Kuwait Airways (5), Alitalia (4), DHL (7 nákladních), Pakistan Intl. (10), ICC Cargo (5 nákladních), Iberia (6), Air Contractors (5 nákladních), Mahan Air (2), Aeropostale (3 nákladní), Air Scandic (2), Channel Express (4 nákladní), Heavylift (3 nákladní), AMC (1), Egyptair (11), Anatolia (3), MNG Cargo (4 z toho 3 nákladní), Onur Air (3), JHM Cargo (4 nákladní), Air India (3), Indian Airlines (11), South African (8), Air Togo (1), Tradewinds (2), European Air Transport (5 nákladních), TNT (5 nákladních), Premiair (3), Jetlink (1 nákladní), Schreiner Airways (2 nákladní), Tulip Air (2 nákladní), Garuda (3), City Bird (2 nákladní)

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář
 

 

 

Z DALŠÍCH WEBŮ

REKLAMA